O nás
| autor: Václav Hanzlík

RB Lipsko. Klub, který nemají rádi, chce do Bundesligy

RB_Leipzig_2014_logo.svg.png
Kam přijedou, tam na ně pískají. Fanoušci ostatních týmů jim závidí bohatého sponzora, rychlý vzestup a vyčítají, že ničí fotbalovou tradici. I přes veškeré antipatie si však RB Lipsko jde tvrdě za svým cílem – postupem mezi bundesligovou elitu.

V zápase 4. nejvyšší německé soutěže (Regionalliga) padl divácký rekord v květnu 2013. Barážový zápas o postup do třetí ligy viděli v Lipsku lehce přes třicet tisíc diváků. Nejvíce se však psalo přibližně o tisícovce návštěvníků v sektoru hostujícího týmu Sportfreunde Lotte. Drtivá většina z nich totiž s tímto týmem neměla vůbec nic společného. Přijeli totiž z Halle, Erfurtu a dalších měst na východě Německa s jediným cílem – vyjádřit protest proti domácímu RB. 

RB. Za touto zkratkou asi tušíte známého výrobce energetických drinků. Pravdu máte ale jen částečně. Německé zákony totiž nedovolují, aby se ve jménu sportovního klubu objevil název sponzora. Nejde tedy o klub Red Bull Lipsko, ale RasenBallsport Lipsko, volně přeloženo jako „míčový travnatý sport“. Celkem vtipné a účelné spojení, že?

Klub byl založen teprve v roce 2009 právě po vstupu movitého sponzora, rovnou tedy spadl do mocného impéria. V sezoně 2012/2013 si v již zmíněné baráži vykopal účast ve třetí lize a hned další rok následovaly oslavy postup do druhé nejvyšší soutěže.Celý projekt má jasný cíl dostat tým z východního Německa mezi elitu.

Raketový posun vzhůru se však stal ihned trnem fanouškům ostatních týmů. Na internetu dokonce naleznete oficiální organizaci „Nein zu RB“, která sdružuje fanouškovské organizace z celého Německa. Najdete v ní skupiny z Brém, Dortmundu, Freiburgu, Essenu či Kaiserslauternu. „Jsme proti komercionalizaci fotbalu celkově. RB je pouze kolečkem v soukolí, které momentálně nejvíce polarizuje,“ stojí v prohlášení protestní skupiny.

Mezi hlavní aktivity uskupení patří hlavně protestní pochody a organizace protestů v hledišti. Bannery, chorea, na několika stadionech diváci tasili i červené karty pro RB. „Celá kampaň byla založena kvůli RB Lipsko a hlavně proti němu. Ničí fotbalovou kulturu a tradiční kluby ze slabších regionů nemohou takovým gigantům konkurovat,“ píše se v posledním prohlášení z letošního února.

Německý deník Bild uspořádal na podzim loňského roku k tomuto tématu anketu. Hlasování čtenářů však skončilo plichtou. Polovina považuje protesty a hysterii vůči klubu za správné, druhá půlka nikoli. Co na to RB? Jde si dál za svým cílem, od něhož jej dělí pouze jediný krůček. Aktuálně mu patří 8. místo s osmibodovou ztrátou na postupové příčky.

Že to vedení klubu myslím vážně, jasně ukázalo před třemi lety, kdy na pozici sportovního ředitele dosadilo renomovaného odborníka Ralfa Rangnicka (dostal na starosti i RB Salzburg). V současném kádru Lipska najdete i Niklase Hohenedera, který působil v pražské Spartě.

A s nezájmem domácích fanoušků to v Red Bull Areně také není úplně špatné. Na zápasy jich chodí v průměru přes třicet tisíc. A na bundesligu by bezpochyby byl plný dům.

  

https://www.czech4sport.cz/uploads//images/profile_photo/ondra_o-nas.png
Mgr. Ondřej Zlámal

Vystudoval obor angličtina-čeština na FFUK. Po studiu pracoval jako učitel angličtiny, překladatel a sportovní reportér. V období 2003-2011 působil ve Slavii, v posledních čtyřech letech jako její mluvčí. V současnosti je fotbalovým reportérem a korespondentem pro zahraniční agenturu. Fotbal sleduje odmalička, jeho nejstarší vzpomínkou je zápas Slavia –LIAZ Jablonec, který skončil vítězstvím domácích 7:1.

zlamal@czech4sport.cz

https://www.czech4sport.cz/uploads//images/profile_photo/rosta_o-nas.png
Rostislav Bakula

Studoval pedagogickou fakultu na JU ČB, obor čeština-výtvarná výchova. V roce 2006 se začal věnovat grafickému designu, který ho vždy zajímal. Začínal v grafickém studiu tiskárny Protisk, od roku 2008 pak působí jako grafik na volné noze – především v Praze. Podílel se na zakázkách pro firmy jako Telefónica O2, Česká pojišťovna, Adidas, Greenpeace, Oriflame, automobilky Audi a Volkswagen atd. Později se začal věnovat také webové grafice.

bakula@czech4sport.cz