Služby
| autor: Ondřej Zlámal

Nový branding české reprezentace - otázky a odpovědi

Logo_reprezentace_plná_verze.png

Proč má reprezentace nové logo a grafickou identitu?

Česká fotbalová reprezentace používala dosavadní logo a grafickou identitu s menšími úpravami deset let. Postupně tak přestaly odpovídat potřebám a standardům digitální doby. Nastal čas na promyšlené změny a úpravy, které odpovídají trendům moderního světa.

Nová grafická identita umožní zlepšit komunikaci s fanoušky a posune veřejnou prezentaci národního týmu. Ten by měl být výkladní skříní českého fotbalu.

Loni navíc přistoupila ke kompletnímu rebrandingu Fotbalová asociace České republiky. Už dříve představil novou grafickou identitu také projekt Náš fotbal, který je zaměřený na výkonnostní fotbal. V rámci celistvosti projektu tak logicky nastal čas také na rebranding reprezentace.

Především v otázce nového loga nejde o revoluční změnu, spíš o modernizaci současného znaku. Používat ho budou reprezentace napříč českým fotbalem, tedy včetně ženského fotbalu, futsalu, plážového fotbalu nebo eRepre.

V čem je hlavní změna?

Tvůrci nového loga vycházeli z dosavadního znaku reprezentace, ale zároveň se inspirovali mimo jiné podobou historických erbů už z doby Přemyslovců. Výsledná podoba lva i celého erbu je moderní
a originální interpretací, která propojuje historii se současností.

Došlo ke změně tvaru štítu, a především kresby lva, který nyní působí modernějším a dynamičtějším dojmem. Nový znak podtrhuje hodnoty, které fotbalová reprezentace představuje, jako jsou hrdost, týmovost, exkluzivita a ambice.

Logem to však nekončí… Reprezentace bude viditelnější také například na sociálních sítích nebo
ve veřejném prostoru. Komplexní grafická identita se tvořila s úmyslem vylepšit komunikaci směrem k fanouškům, aby si například z domácích zápasů národního týmu odnesli co nejlepší zážitek. Tvůrci tak kladli důraz například na fanzóny nebo merchandising a další oblasti.

Proč začne reprezentace využívat zkrácený název Česko namísto Česká republika?

Už v roce 2016 uzavřela FAČR s Ministerstvem zahraničních věcí ČR memorandum o podpoře jednoslovného názvu Česko. To je jazykově rovnoprávné označení jako Česká republika, a jde
o spisovný a názvotvorně správný název. Označuje prostor Čech, Moravy a Slezska, tedy stejně jako Česká republika. Delší označení se používá především v diplomacii a při jiných oficiálních příležitostech.

FAČR se tak připojila k dalším sportovním svazům jako basketbal nebo hokej, které ke stejnému kroku přistoupily už před časem. Upřednostňovat bude český název (v budoucnu například na dresech),
a cizojazyčný bude využívat jen ve vhodných případech.

Většina zemí využívá ve sportu včetně fotbalu zkrácený název země (Slovensko, Španělsko, Německo atd.). Víceslovného oficiálního názvu se naopak drží drtivá menšina států.

Kde jsou symboly Moravy a Slezska?

Lev je jedním z hlavních symbolů české fotbalové reprezentace. Vždyť odnepaměti se říká „se lvíčkem na prsou“. A třeba reprezentaci do jednadvaceti let se přezdívá „lvíčata“.

Ryze originální kresba lva tedy jako symbol národního týmu reprezentuje celou zemi – čili Čechy, Moravu i Slezsko. Reprezentace navíc vždy bude mít na svých dresech i další identifikační prvky jako například vlajku nebo název země.

Kdy začne reprezentace logo používat?

Novou vizuální identitu začne reprezentace používat okamžitě. V zápasovém režimu ji bude moci poprvé zaregistrovat při červnových domácích zápasech Ligy národů proti Švýcarsku a Španělsku.

Reprezentace bude postupně zahrnovat pod novou grafickou identitu všechny oblasti, které například kvůli smluvním závazkům nešly změnit s okamžitým účinkem. Už brzy reprezentace představí dresy s novým logem.

Jak na změnu loga reagovali reprezentanti?

Současní hráči české reprezentace se s novým znakem seznámili už na konci minulého roku a změnu přijali kladně. Jako například zástupce kapitána Vladimír Coufal: „Mám z toho pozitivní dojem. Erb je hezčí a lev se mi zdá takový víc český a zároveň bojovnější.“

Kdo nové logo a novou vizuální identitu vytvořil?

Znak reprezentace a novou grafickou identitu, stejně jako rebranding FAČR a projektu Náš fotbal, připravila na základě transparentního výběrového řízení agentura VMLY&R v čele s Miroslavem Pomikalem a Alešem Mičkou. Tím byla zajištěná kontinuita grafické identity napříč českým fotbalem.

Kolik nové logo stálo?

FAČR už v roce 2019 vypsala veřejné výběrové řízení s pevně stanovenou cenovou hranicí ve výši jeden milion korun, do kterého se přihlásilo deset zájemců. Ve finální fázi se vybíralo mezi šesti odbornými grafickými agenturami, přičemž nejlépe splnila požadovaná kritéria na rebranding grafické identity celého českého fotbalu (FAČR, reprezentace, Náš fotbal, futsal) zmíněná agentura VMLY&R. Celkové finanční náklady za kompletní rebranding všech zmíněných značek dosáhly 826 tisíc korun bez DPH.

Jaké budou reakce fanoušků?

Každá změna, tím spíš v takto citlivé oblasti, s sebou přináší pozitivní i negativní reakce. Tým, který
na nové identitě reprezentace pracoval, vynaložil maximální úsilí, aby pozitivní reakce jednoznačně převážily. Nejde o revoluční změnu, ale modernizaci se snahou citlivě přistupovat k historii českého fotbalu.

Vylepší se merchandising?

Změna grafické identity reprezentace se v oblasti merchandisingu výrazně promítne. Měl by být atraktivnější, modernější, pestřejší a více reflektovat potřeby fanoušků. Postupně se bude nabídka rozšiřovat.

 Zdroj textu: FAČR