O nás
| autor: Vojtěch Raiman

FK Karabach: Soupeř Viktorie plní víc než jen sportovní roli

logo-qarabag.jpeg

Ačkoli se soupeř plzeňské Viktorie ve třetím předkole Ligy mistrů před dvěma lety dostal do základní skupiny Evropské ligy, může se zdát fotbalově méně zkušený, než český mistr. Kromě fotbalové stránky má ale ještě jednu důležitou tvář – svou historii, díky které se v současnosti těší štědré státní podpoře. A díky které je také pod silným tlakem dostat se do nejprestižnější evropské soutěže.

Karabach je všechno, jen ne nezajímavý klub. A to jak fotbalově, tak historicky. Ačkoli v současnosti sídlí v Baku, reprezentuje – jak už jeho název napovídá – region Náhorního Karabachu. Tedy území, které v současnosti okupuje Arménie a které je už od roku 1988 předmětem různě intenzivních bojů – naposledy v dubnu letošního roku, kdy si konflikt vyžádal několik desítek mrtvých. Původní celý název klubu zní FC Karabach Agdam podle třicetitisícového města, kde klub sídlil a které bylo během konfliktu kompletně srovnáno se zemí. „Město duchů“ je dnes atrakcí pro otrlejší cestovatele, fotbalisté ho opustili v roce 1993, paradoxně jen chvíli předtím, než získali svůj historicky první ligový titul.

Právě pohnutý osud klubu je jedním z důvodů, proč se Karabachu dostává poměrně masivní podpory skrze státní potravinářský koncern Azersun, který je jeho hlavním sponzorem a který financoval i výstavbu zbrusu nové šestitisícové Azersun Areny v Baku (i když se zápas s Plzní odehraje na mnohem větším národním stadionu Tofika Bachramova – asi jediném stadionu na světě, pojmenovaném po pomezním rozhodčím, který v prodloužení finále mistrovství světa 1966 uznal slavný gól Angličanů). Azersun má silnou vazbu na rodinu ázerbájdžánského prezidenta Ilhama Alijeva a dlouhodobě se angažuje v podpoře uprchlíků z Náhorního Karabachu.

Peníze vložené do fotbalového klubu jsou tak efektivním PR prostředkem, jak dostat povědomí o zamrzlém konfliktu prakticky do celé Evropy. A pokud by se Karabach dostal do Ligy mistrů, efekt této investice by se výrazně znásobil. Ázerbájdžán v poslední době do fotbalu masivně investuje, rostou nové stadiony, kampaň „Land of Fire“ se prezentuje na dresech evropských velkoklubů (Atletico, Sheffield Wednesday, Lens), státní ropný gigant SOCAR je jedním z největších sponzorů UEFA. Je logické, že úspěch na mezinárodním poli je další metou, které by Ázerbájdžán chtěl dosáhnout. Třeba právě skrze Karabach.

Po fotbalové stránce Karabach nebude pro Viktorii lehkým soupeřem. Zkušenosti z evropských soutěží má a ázerbájdžánská liga je podle rankingu UEFA mnohem výše než třeba srbská, bulharská nebo slovenská. Klub už osm let vede trenér Gurban Gurbanov, který staví na místních talentech, několika zkušených Brazilcích a Španělech a útočném kombinačním fotbalu. Ve srovnání s Plzní, soustředící se především na pevnou defenzivu, zřejmě půjde o dramatickou podívanou…

https://www.czech4sport.cz/uploads//images/profile_photo/ondra_o-nas.png
Mgr. Ondřej Zlámal

Vystudoval obor angličtina-čeština na FFUK. Po studiu pracoval jako učitel angličtiny, překladatel a sportovní reportér. V období 2003-2011 působil ve Slavii, v posledních čtyřech letech jako její mluvčí. V současnosti je fotbalovým reportérem a korespondentem pro zahraniční agenturu. Fotbal sleduje odmalička, jeho nejstarší vzpomínkou je zápas Slavia –LIAZ Jablonec, který skončil vítězstvím domácích 7:1.

zlamal@czech4sport.cz

https://www.czech4sport.cz/uploads//images/profile_photo/rosta_o-nas.png
Rostislav Bakula

Studoval pedagogickou fakultu na JU ČB, obor čeština-výtvarná výchova. V roce 2006 se začal věnovat grafickému designu, který ho vždy zajímal. Začínal v grafickém studiu tiskárny Protisk, od roku 2008 pak působí jako grafik na volné noze – především v Praze. Podílel se na zakázkách pro firmy jako Telefónica O2, Česká pojišťovna, Adidas, Greenpeace, Oriflame, automobilky Audi a Volkswagen atd. Později se začal věnovat také webové grafice.

bakula@czech4sport.cz